De legeringstoeslag voor RVS buizen. Wat is het en waarom?

Bedrijven die regelmatig RVS buizen bestellen zijn maar al te bekend met het begrip: de legeringstoeslag. De ene maand stijgt deze en de andere maand daalt hij weer. Heeft u zich ook wel eens afgevraagd waarom dat gebeurt of waardoor deze toeslag eigenlijk wordt bepaald?
De bekendste toeslag: brandstof
Een toeslag wordt vaker ingevoerd om sterk variabel geprijsde componenten toch vergoed te krijgen. Eén van de bekendste toeslagen is natuurlijk de brandstoftoeslag. Toen een aantal jaren terug de brandstofkosten sterk gingen fluctueren hadden transport- en vrachtbedrijven weinig mogelijkheden om meerkosten door te berekenen vanwege lopende contracten, prijsafspraken en concurrentie. De brandstoftoeslag werd geïntroduceerd als een methode om variaties in brandstofkosten toch door te kunnen belasten, bovenop de afgesproken prijs.
Wat is de legeringstoeslag?
De prijs van RVS buizen bestaat eigenlijk uit drie onderdelen: de basisprijs, de extra’s en de legeringstoeslag. De basisprijs is de prijs op basis waarvan alle staalfabrikanten haar prijsafspraken maken met afnemers zoals buizenfabrikanten. Hierin zitten grondstoffen, loonkosten, productiekosten, etc. Afhankelijk van de klantwensen en mogelijkheden is dit ook de prijs waarmee Versinox communiceert.
Het deel “extra’s” zijn extra kosten die niet materiaalgebonden zijn, zoals bijvoorbeeld transport.
De legeringstoeslag (LT) is het prijsonderdeel om de sterk beweeglijke legeringskosten door te berekenen. Legeringstoeslagen zijn productspecifiek omdat elke metaalgradatie een andere samenstelling heeft. Het is bij de meeste fabrikanten gebruikelijk om te werken met een maandgemiddelde en legeringstoeslagen worden daarom gewoonlijk ook per maand gepubliceerd door de fabrikant.
Roestvast staal: vijf variabelen
De legeringstoeslag voor roestvast staal werd om dezelfde reden als bij brandstoffen geïntroduceerd. De legeringstoeslag is gebaseerd op het prijsniveau van vijf belangrijkste elementen die bij de productie van RVS worden gebruikt: nikkel, chroom, molybdeen, mangaan en ijzer. De prijzen van deze elementen zijn sinds ca. 1988 sterk volatiel geworden. En waar bij de brandstoftoeslag enkel de brandstofprijs een factor is, heeft roestvast staal er dus vijf! Om te voorkomen dat er meerdere keren per jaar nieuwe prijsafspraken gemaakt moesten worden, gingen een aantal staalfabrikanten daarom een toeslag hanteren die enkel afhankelijk was van het prijsniveau van gebruikte legeringselementen. Op deze manier konden maandelijkse prijsvariaties van de legeringselementen met een prijscorrectie op de basisprijs opgevangen worden.
Afhankelijk van de gebruikte samenstelling per staalkwaliteit werden formules ontwikkeld. Omdat de legeringstoeslag een belangrijke prijscomponent is, heeft de toeslag ook de warme aandacht van kartelautoriteiten. Die verbieden elke vorm van samenwerking of afspraken op dit vlak, waarmee een standaard toeslag voor alle staalfabrikanten wordt geblokkeerd. Daarom hanteert elke staalfabrikant nét een wat andere formule om de maandelijkse legeringstoeslag te berekenen en kunnen deze onderling verschillen.
Waarvan is de hoogte van de legeringstoeslag afhankelijk?
Alhoewel de berekeningswijzen niet openbaar zijn, lijken de formules voor de verschillende fabrieken wel ongeveer gelijk te zijn. Voor de berekening wordt per component in de legering eerst bepaald wat de gemiddelde waarde in dollars was over een bepaalde periode. In combinatie met het gemiddeld gebruikte percentage van het element in de legering, en omgerekend in Euro’s, wordt de bijdrage aan de toeslag vastgesteld. De hoogte van de legeringstoeslag is sterk afhankelijk van de wereldwijde vraag en aanbod voor de genoemde vijf elementen. In de periode 2002-2007 bijvoorbeeld, transformeerde China van werelds grootste importeur naar grootste exporteur van RVS. De volumes waarmee deze verandering gepaard gingen hadden ook hun weerslag op de nikkelprijs die in korte tijd ruim 300% steeg. De legeringstoeslag zagen we voor kwaliteit 316 in deze periode stijgen van € 0,45/kg naar ruim € 6,-/kg! Momenteel is de legeringstoeslag redelijk stabiel tussen de € 2,- en € 2,50/kg
Vaste prijsafspraken of speculeren?
Natuurlijk loert de verleiding om bij de inkoop van RVS buizen te speculeren met de legeringstoeslag. Maar aangezien de buis een erg grote prijscomponent is bij de meeste klanten van Versinox, zijn zij vaak beter gebaat bij stabiele prijzen. Dat betekent dat de meeste contracten, zowel projectorders als jaarcontracten, inclusief een vaste LT worden afgesloten. Op deze manier kunnen de buisproducenten ook hun inkoop voor een langere periode inclusief legeringstoeslag vastleggen en prijzen voor die tijd stabiel houden.
Meer weten over de actuele legeringstoeslag? Neem gerust contact met ons op, we helpen u graag verder.
Bronnen:
lz-prognose.de
rolledmetalproducts.com
outokumpu.com
Deel dit artikel op: